Termenul de vitamine este deseori folosit gresit sau incorect, daca te intreaba cineva ce folosesti raspunsul este vitamine, indiferent de suplimentul nutritiv folosit, chiar daca folosim proteine, aminoacizi, creatina, marea majoritate raspund ca folosesc vitamine.
Vitaminele sunt micronutrienti organici care intra in compozitia alimentelor, esentiali pentru desfasurarea functiilor normale ale organismului. Acesti micronutrienti nu sunt sintetizati de organism sau sunt sintetizati in cantitati insuficiente si din acest motiv trebuie sa ne luam vitaminele din alimente sau suplimente.

Alimentele de origine animala sau vegetale contin tipuri si cantitati de vitamine variabile, de aceea carenta unui aliment se poate asocia cu deficiente de vitamine. 
Alimentatia diversificata si variata asigura necesarul de vitamine, incercati sa aveti o farfurie cat mai colorata in alimente.

Descoperirea vitaminelor s-a produs intr-o perioada cand doar 4 factori alimentari erau considerati esentiali pentru organism : proteinele, glucidele, lipidele si mineralele. 
La inceputul secolului XX s-au intensificat cercetarile privind descifrarea componentelor alimentatiei fiziologice si a crescut interesul pentru identificarea acestor factori alimentari esentiali numiti vitamine.
Termenul de vitamina este asociat cu Casimir Funk, biochimist nascut in Polonia, pregatit in universitati europene. In 1912 a izolat un concentrat cu azot din invelisul orezului brun prin a carui administrare s-au remis simptomele in boala beriberi (deficitul de vitamina B1) si care s-a considerat ca apartine unor clase de substante denumite amine. Acesti factori alimentari au fost denumiti vital amines. Ulterior, desi nu s-a confirmat apartenenta lor la clasa aminelor, in 1920 Cecil Drummond ii denumeste vitamine (vitamins).


Vitaminele sunt clasificate in:
-liposolubile
-hidrosolubile

Vitaminele liposolubile se absorb pasiv (fara consum energetic) din intestin impreuna cu lipidele. Vitamine liposolubile sunt : A, D, E , K.

Vitaminele hidrosolubile se absorb din intestin pasiv sau activ (cu consum energetic) si se elimina prin urina.
Vitamine hidrosolubile sunt : vitamina B1 (tiamina), vitamina B2 (riboflavina), B3 (niacin), vitamina B6 (piridoxina), B7 (biotina), B5 (acidul pantotenic), vitamina B12, acidul folic.

In fiecare zi corpul tau produce piele, muschi si os. El invarte sangele rosu care transporta nutrienti si oxigen catre extremitatile indepartate si trimite  semnale nervoase care parcurg trasee de mii de kilometri in corpul si creierul tau. Formuleaza, de asemenea, mesageri chimici care fac naveta de la un organ la altul, emitand instructiuni care ajuta la sustinerea vietii. Pentru a face toate acestea, corpul tau are nevoie de cel putin 30 vitamine, minerale  si componente ale dietei pe care corpul tau nu le poate fabrica in cantitati suficiente. Deci trebuie sa le obtii din alimente sau din alte surse, vezi gama de vitamine la Protein House.

Vitamina A 
-este necesara pentru vedere, cresterea si formarea oaselor si rezistenta organismului la infectii.

Intareste mecanismele de aparare ale organismului, dezintoxica. In asociere cu vitamina E protejeaza organismul impotriva cancerului, amelioreaza vederea nocturna, intretine pielea si mucoasele. cicatrizeaza.

Vitamina B1 
-este vitala petru functionarea normala a celulelor si a nervilor. Este indispensabila schimburilor dintre celulele creierului. Activeaza memoria. Este considerata vitamina de baza a intelectualilor.

Vitamina B2 
-este necesara pentru furnizarea energiei din carbohidrati, proteine si grasimi. Este de asemenea importanta pentru o dezvoltare normala a organismului, producerea unor hormoni si buna functionare a celulelor rosii. Amelioreaza vederea nocturna. Participa la constructia celulara. Protejeaza vederea.

Vitamina B3 
-este necesara pentru furnizarea energiei din carbohidrati, proteine si grasimi, pentru sinteza grasimilor si pentru formarea celulelor rosii. Stimuleaza refacerea celulara a pielii capului si a radacinii parului.

Vitamina B6 ajuta organismul sa se foloseasca de carbohidati si proteine. Joaca un rol cheie in prelucrarea aminoacizilor, in asezarea proteinelor. Este fundamentala pentru buna functionare a creierului.

Vitamina B12 
-este necesara pentru producerea carbohidratilor, a proteinelor si a unor aminoacizi si grasimi. Are actiune antianemica si favorizeaza echilibrul nervos.

Vitamina C 
-este necesara in formarea colagenului, o proteina care confera rezistenta oaselor, cartilagiilor, muchilor si vaselor de sange si contribuie la buna mentinere a capilarelor, oaselor si dintilor. Are actiune antiinfectioasa prin excelenta.
 

Vitamina D 
-este esentiala in formarea si mentinerea in buna stare a oaselor si dintilor. Ajuta si la buna functionare a sistemului nervos si a celui muscular.

Vitamina E 
-protejaza grasimile si vitamina A aflate in organism. Ca antioxidant, stabilizeza membranele celulelor. Faciliteaza schimburile dintre celulele cerebrale., mentine pielea supla, intarzie aparitia petelor de varsta si a alunitelor, prelungeste viata globulelor rosii.


Vitamina K
-functia de baza a acestei vitamine este de a coagula sangele.

In doze prea mari, poate sa impiedice dezvoltarea creierului la copii si sa provoace anemie adultilor.



Doza zilnica recomandata de vitamine

Vitamina A   Barbati - 900 mcg (3.000 IU)    Femei - 700 mcg (2.333 IU)
Vitamina B1 Barbati - 1.2 mg                        Femei - 1.1 mg
Vitamina B2 Barbati - 1.3 mg                        Femei - 1.1 mg
Vitamina B3 Barbati - 16 mg                         Femei - 14 mg
Vitamina B5 Barbati - 5 mg                           Femei - 5 mg
Vitamina B6 Barbati -1.7 mg                         Femei - 1.5 mg
Vitamina B7 Barbati - 30 mcg                       Femei - 30 mcg
Vitamina B9 Barbati - 400 mcg                     Femei - 400 mcg
Vitamina B12Barbati - 2.4 mcg                     Femei - 2.5 mcg
Vitamina C    Barbati  - 90 mg                       Femei - 75 mg
Vitamina D    Barbati (600 IU)                       Femei - 600 IU
Vitamina E    Barbati - 15 mg                        Femei - 15 mg
Vitamina K    Barbati - 120 mcg                    Femei - 90 mcg


Persoanele care fumeaza ar trebui sa mareasca doza zilnica de vitamina C cu inca 25 mg, dar fara sa depaseasca 2000 de mg pe zi.

Care sunt principalele surse de vitamine
Dozele necesare de vitamine le putem lua din alimentatie, dar si din administrarea de suplimente cum ar fi: Health Pack, Platinum Multi Vitamin, Animal Pak, Opti Men, Opti Woman, etc.

In cazul alimentelor, principalele surse de vitamine sunt urmatoarele:

Vitamina A - ficat, ulei de ficat de cod, morcovi, broccoli, cartofi dulci, spanac, dovleac, varza kale, oua, lapte, caise, unt, branza cheddar, mango;
Vitamina B1 - drojdie, seminte de floarea-soarelui, orez brun, secara integrala, sparanghel, varza kale, cartofi, portocale, ficat, oua, lapte din soia, cereale integrale;
Vitamina B2 - sparanghel, banane, curmale, lapte, iaurt, carne, oua, peste, fasole verde, branza, legume verzi;
Vitamina B3 - ficat, inima, rinichi, carne de pui si vita, ton, somon, oua, lapte, avocado, curmale, verdeturi, morcovi, cartofi dulci, broccoli, sparanghel, nuci, cereale integrale, ciuperci, rosii, unt de arahide;
Vitamina B5 - carne, cereale integrale, broccoli, avocado, icre, albusuri, ciuperci, rosii;
Vitamina B6 - carne, banane, cereale integrale, nuci, peste, branza tofu, soia, pepene rosu;
Vitamina B7 - albusuri, ficat, cereale integrale, peste, soia;
Vitamina B9 - legume verzi, ficat, cereale fortifiate, seminte de floarea-soarelui, sparanghel, spanac, broccoli, naut, suc de portocale, suc de rosii;
Vitamina B12 - peste, fructe de mare, carne, oua, lapte si produse lactate, produse pe baza de soia, unele cereale fortifiate;
Vitamina C - citrice, kiwi, varza kale, spanac, broccoli, sparanghel, mazare, varza rosie, ardei rosu, verde si iute, capsune, varza de Bruxelles, pepene, papaya, ananas, fructe de padure, suc de rosii, cartofi dulci;
Vitamina D - este produsa prin expunerea la soare, dar poate fi regasita si in pestele gras precum somonul, ficat de vita, ciuperci, albusuri;
Vitamina E - kiwi, migdale, avocado, oua, lapte, nuci, verdeturi, germeni de grau, cereale integrale;
Vitamina K - varza, broccoli, spanac, varza kale, sparanghel, avocado, kiwi, patrunjel, ficat.

Protein House va recomanda sa consumati cat mai multe fructe si legume proaspete.