Cand este mai bine sa te antrenezi, dimineata sau seara?
Există două tipuri de oameni pe această lume. Păsările timpurii și bufnițele de noapte. Două tipuri distincte de oameni și ceasurile lor interne le afectează viața de zi cu zi.
Oameni precum Mark Wahlberg sau Mike O'Hearn care se ridică la 3 dimineața din pat si merg sa isi faca antrenamentul, sunt niște ciudățenii absolute din punctul de vedere al sedentarului convins. Da, te-ai trezit foarte devreme, dar te-ai culcat la 7? Pun pariu că te distrezi maxim ...
7 dimineata :Vulturul de dimineata
Această persoană încearcă din greu. Se ridică înainte să se declanșeze alarma, urmărindu-l pe David Goggins și alergând printr-un perete daca este cazul doar sa ajunga la sala. Sunt hotărâți să facă ziua. Picioarele lor lovesc podeaua, cafeua este gata, ținuta așezată cu o seară înainte și au făcut deja o meditatie de dimineață și au citit 100 de pagini dintr-o carte super intensă. Se culcă la aceeași oră în fiecare seară și se ridică la aceeași oră în fiecare dimineață.
Își sorb cafeaua și apa cu infuzie de lămâie si ghimbir în drum spre sală, ascultă o carte audio sau un podcast în profunzime. Ajung la sala  gata să domine toate aparatele. Probabil că postesc și se antrenează pe stomacul gol, pentru că de ce nu? Această persoană este o mașină, iar mașinile nu au nevoie de alimente.
Fac un jogging rapid, urmat de antrenamentul cu greutăți. Desigur, super seturi , multe repetări, ceea ce face ca pomparea și ritmul cardiac să funcționeze. Se termină cu ceva exercitiu greu și probabil mai mult cardio, pentru că de ce nu. Pot chiar să meargă cu bicicleta acasă sau la serviciu. Această persoană devansează ziua. Mănâncă orice trebuie mancat, nu conteaza daca are gust sau nu, nutrienti sa fie. 
Sosesc mai devreme la intalniri și sunt pregătiți pentru orice, sunt punctuali, disciplinati si de o seriozitate iesita din comun.
Este o persoană care consuma putini carbohidrați, cu conținut scăzut de zahăr, dar probabil cu conținut ridicat de cafeină. Ei chiar își planifică mesele trisate (mesele nu zilele) și se țin de ea. Uimitor. Cel mai probabil au suferit unele daune sau pierderi emoționale intense din cauza trecutului și au refuzat să cedeze și să mai fie vreodată un pierdut in spatiu. Stay strong !!
19:00 seara tarziu/Pasarea de noapte
Această persoană se joacă cu focul. Ei trăiesc periculos. Își termină ziua normală de lucru și se așteaptă să acumuleze suficientă energie inainte de antrenament pentru a-și părăsi casa din nou și a zdrobi greutățile la palatul pompelor musculare locale, adica la sala. 19:00 se transformă in 20:00 se transformă la 21:00 și înainte să plece din casa isi deschide Play Station sau deschide Netflix si ramane acasa. Acest lucru se poate și chiar s-a întâmplat …… de multe ori, credeți-mă că știu.
Dacă mergeți la sala oricând după ora 19.00, vă garantăm că veți fi treaz toată noaptea. Combinația dintre antrenament și endorfine adaugă câteva ore de nervozitate și energie pe care nu le veți putea învinge și veți putea dormi. Ora 19:00 este ultima fereastră pentru a vă antrena înainte de a vă sabota noaptea. Este un moment bun pentru a merge la sală, pentru că ati plecat in graba după muncă, dar există încă o cantitate solidă de talent în sală pentru motivare. Fiecare zi este ziua picioarelor, dacă ești o fată la sală.
Dacă mănânci fast food toată ziua sau nu mananci deloc, faci o treabă fizică și te aștepți să te smulgi de pe canapea odată ce te simți confortabil acasă, probabil că nu se va întâmpla pentru tine niciodata. Încă o dată, potrivirea antrenamentului cu stilul tău de viață și preferințele tale este uriașă. Antrenamentul de la ora 19:00 este ceva ce aștept cu nerăbdare toată ziua. Îmi place să-mi fac cât mai multe lucruri în timpul zilei și să am acel timp pentru mine noaptea. Este forma mea de meditație, antrenamentul de seara.
Exista avantaje si dezavantaje atat pentru sportul practicat dimineata, cat si pentru sportul practicat seara. Descopera ce argumente pro si contra exista atat pentru sportul practicat la inceput de zi, cat si pentru cel practicat la finalul zilei, pentru a afla care ti se potriveste mai bine.
Orice alegere ai face, este important sa stii ca organismul are nevoie de o perioada de acomodare de aproximativ o luna. Asadar, daca vrei sa iti schimbi programul in ceea ce priveste sportul si antrenamentul, ai nevoie de mai multa detereminare in prima luna de antrenament pana iti formezi bioritmul tau sau ceasul intern.

Avantajele mersului la sala dimineata
- Ai energie toata ziua – Exercitiile fizice stimuleaza eliberarea endorfinelor in creier. Endorfinele ne dau o stare buna dispozitie si energie din abundenta, ceea ce inseamna ca sportul practicat de dimineata anunta o zi reusita.
- Iti stimuleaza activitatea cerebrala – Miscarea iti limpezeste mintea, iti sporeste capacitatea de concentrare, dar si creativitatea, asa ca antrenamentele de dimineata iti vor creste randamentul la locul de munca.
- Te ajuta sa dormi mai bine – Studiile facute de cercatatorii de la Universitatea Appalachian din Statele Unite ale Americii au scos la iveala un fapt neasteptat: exercitiile fizice facute dimineata, in jurul orei 7, scad tensiunea arteriala si imbunatatesc somnul din timpul noptii.
- Te ajuta sa fii consecvent – Sportul practicat dimineata te ajuta sa fii consecvent si sa nu lipsesti de la niciun antrenament.
Dezavantaje:
- Trebuie sa te trezesti dimineata foarte devreme – Daca nu esti o persoana matinala, va trebui sa faci un efort pentru a te trezi dimineata foarte devreme. De asemenea, daca incepi programul la serviciu la ora 8 sau 9, este posibil sa iti scurtezi antrenamentul pentru a avea timp sa ajungi la birou in timp util.
- Incalzirea dureaza mai mult – Intrucat muschii si articulatiile sunt rigide dimineata, nefiind folosite pe timpul noptii, incalzirea va dura mai mult dimineata. De asemenea, potrivit specialistilor, dimineata muschii sunt mai rigizi cu 20% decat seara.
Sportul practicat seara
Avantaje:
- Te ajuta sa te detensionezi – Dupa o zi grea la serviciu, anumite exercitii solicitante te vor ajuta sa elimini tensiunea acumulata si sa te detasezi. Astfel, starea ta va fi mai buna si te vei bucura altfel de orele petrecute dupa ce ajungi acasa.
- Te energizeaza – Atunci cand te intorci de la serviciu, te simti epuizat si nu mai ai energie sa te joci cu copiii sau sa faci treburi casnice. Daca faci miscare in a doua parte a zilei, vei avea apoi suficienta energie pentru a termina tot ce ai de facut.
Dezavantaje:
- Iti tulbura somnul – Daca practici sport seara, inainte de culcare, e posibil sa ai dificultati de somn ori un somn nelinistit din cauza hormonilor eliberati in timpul exercitiilor fizice. Exista, insa, si activitati fizice care te linistesc, precum yoga sau pilates.
- Esti mai tentat sa renunti la sport – O invitatie in oras, oboseala acumulata pe parcursul zilei sau orice alt eveniment te poate distrage de la ceea ce ai de facut, asa ca seara sunt sanse mai mari sa lipsesti de la sala de fitness.
Daca reusesti sa incluzi in programul tau incarcat un antrenament la orele pranzului, expertii spun ca nu este o optiune rea, mai ales daca ai un program de exercitii foarte lung. Unii specialisti sunt de parere ca sportul practicat dimineata este ideal pentru arderea grasimilor si pentru a slabi, insa antrenamentele de dupa-amiaza pot sa insemne un plus in ceea ce priveste performanta. Motivul este simplu: pentru ca deja ai luat o masa sau doua pana la ora la care ai antrenamentul de dupa-amiaza.
Un sport practicat la orele dupa-amiezei poate fi o modalitate buna de a evita acea lipsa de energie de la finalul zilei. Un studiu din "Journal of Physiology", de exemplu, arata ca prin faptul ca facem exercitii fizice intre orele 13.00 si 16.00, ne putem da "inainte" ceasul interior al organismului, in acelasi mod in care un antrenament de dimineata (foarte devreme) ne reseteaza acest ceas. Chiar si o plimbare rapida, cateva zeci de minute de mers pe jos, te ajuta sa iti recapeti puterea de concentrare.
Ritmul circadian te ajuta sa afli cand este mai bine sa faci sport
Ritmul tau circadian determina daca esti "pasare de noapte" sau daca esti mai degraba vultur de dimineata, asa ca nu poti face prea multe pentru a-l modifica. Ritmul circadian caracterizat de modelul celor 24 de ore al rotatiei pamantului, iar aceste ritmuri influenteaza numeroase functii, cum ar fi tensiunea arteriala, temperatura corpului, nivelul anumitor hormoni si ritmul cardiac, iar toate acestea indeplinesc un rol important in ceea ce priveste cat de pregatit este organismul pentru a face sport sau unele exercitii fizice.
Este, asadar, o idee buna sa folosesti acest ceas intern al corpului tau, ca ghid care sa iti arate cand sa faci miscare sau cand sa mergi la sala. Desigur, atunci cand te gandesti la alegerea momentului zilei pentru a face sport, exista si alte motive importante pe care trebuie sa le ai in vedere, cum ar fi familia, programul de la locul de munca ori disponibilitatea unui prieten - daca iti doresti un partener de antrenament.
Antreneaza-te dimineata pe o perioada de cateva saptamani, apoi incearca exercitii dupa-amiaza, iar apoi incearca seara, nu mai tarziu de ora 19. Asa vei determina in ce moment al zilei ti-a placut cel mai mult sa faci miscare si in ce momente te-ai simtit cel mai bine dupa ce ai facut miscare. In plus, nu uita sa tii cont si de tipul de exercitii pe care le-ai efectuat, forta sau rezistenta.
Fara nici un dubiu, exerctiile fizice sunt benefice la orice ora din zi. Pentru a ne bucura de o viata sanatoasa este absolut necesar sa avem in fiecare zi acele 30 de minute de miscare despre care tot auzim la televizior, sau ma rog, auzeam, insa mai mult decat atat, trebuie sa facem si antrenamente mai intense, cu durata de 45-60 minute, de cel putin 2-3 ori pe saptamana. Doar asa putem fi in forma buna.
Exista oare avantaje fiziologice daca iti faci antrenamentele intr-o anumita parte a zilei.
Dimineata sau seara? Sau poate la pranz?
In numeroase studii, oamenii de stiinta au constatat ca subiectii inclina sa obtina o mai buna performanta fizica - incluzand aici rezistenta, capacitatea de efort, viteza de reactie si capacitatea aerobica, intre orele 16-19. Exista mai multe explicatii: temperatura corpului si hormonii sunt la capacitate maxima dupa amiaza tarziu, ceea ce face muschii mult mai flexibili si deasemenea in acest interval orar muschii produc cea mai ridicata cantitate de testosteron (hormonul ce stimuleaza dezvoltarea muschilor) si mai redusa de cortizol (hormonul stresului).
Dar aceste variatii nu au efecte majore, studiile au aratat ca corpul se poate adapta timpului din zi cand te antrenezi. In cateva studii pe termen lung, de exemplu, oamenii de stiinta i-au impartit pe cei care fac exercitii in doua grupuri: cei care fac exercitii numai dimineata, respectiv cei care fac exercitii numai seara devreme. La sfarsit, cei care au preferat dimineata au obtinut rezultate mai bune privind performanta fizica la inceput zilei, iar care au preferat seara au obtinut rezultate mai bune cand au fost testati seara.
In linii mari, cercetatorii sugereaza ca momentul ideal pentru exercitii fizice este dupa amiaza tarziu, dar fara a obtine insa avantaje majore.
In concluzie noi va recomandam sa va antrenati atunci cand simtiti cel mai bine, important este sa faceti miscare si sa aveti randament la antrenament. Spor la antrenamnete.
Bibliografie/surse
Generation Iron, Shutterstock, doctor info