Pentru persoanele care au o alimentatie bogata in proteine este crucial consumul de alimente cu un aport crescut in enzime digestive, pentru a beneficia de o digestie optima,asimilarea proteinelor,functionarea normala a colonului si sanatatea acestuia.

Enzimele digestive sunt proteine eliberate de sistemul gastrointestinal care descompun alimentele şi nutrienţii şi ajută la absorbţia acestora. Aceste enzime sunt eliberate în general de celule specializate de la nivelul tractului intestinal. Enzimele digestive sunt eliberate la nivelul gurii, stomacului, pancreasului şi intestinului subţire.

Funcţiile acestor enzime sunt completate de acţiunea acidului gastric şi a secreţiei biliare.Eliberarea enzimelor digestive este produsă de mai mulţi factori precum miros, gust, sunet, auz.

Chiar şi gândurile noastre pot stimula secreţia de enzime digestive.În funcţie de compuşii pe care îi descompun, există mai multe tipuri de enzime digestive:- Proteolitice – descompun proteinele în aminoacizi;- Lipolitice – descompun grăsimile în acizi graşi şi glicerol;- Amilolitice – descompun glucidele complexe în glucide simple;- Nucleolitice – descompun acizii nucleici (ADN, ARN) în nucleotide.

Enzimele digestive eliberate de organism şi sursele lorGurăCea mai importantă enzimă digestivă secretată la nivelul gurii se numeşte amilază salivară şi are rolul de a începe procesul de descompunere a glucidelor.StomacEnzimele secretate la nivelului stomacului se mai numesc şi enzime gastrice.

Acestea sunt responsabile de descompunerea proteinelor, lipidelor şi glucidelor în compuşi mai simpli.Principalele enzime gastrice sunt:-Pepsina – descompune proteinele în peptide mici;-Amilaza gastrică – descompune glucidele în glucide simple;-Gelatinaza – descompune gelatina şi colagenul în polipeptide, peptide şi aminoacizi;-Lipaza gastrică – descompune grăsimile în acizi graşi.

Pancreasul este principalul producător de enzime digestive. Cele mai importante enzime secretate de pancreas sunt: lipaza, colesterol-esteraza (descompune colesterolul), amilaza, tripsina, ribonucleaza şi elastaza.Intestinul subţireUltima etapă a digestiei are loc la nivelul intestinului subţire. Acesta conţine un grup de enzime care descompun compuşii ramaşi nedigeraţi.Surse externe de enzime digestiveAproape toate alimentele care sunt consumate proaspete conţin enzime de acest tip (sunt în general distruse la temperaturi peste 40 grade C) şi din această cauză este bine să consumati legume şi fructe proaspete.

Există şi câteva alimente care se evidenţiază prin conţinutul de enzime digestive:- Papaia (papaya) – conţine papaină, o enzimă ce ajută la descompunerea proteinelor, ceea ce o face o alegere bună în cazul meselor bogate în proteine. Aceasta se găseşte în cantitate foarte mare în fructul verde şi poate produce efecte secundare grave.

Astfel, evitaţi consumul de papaia (papaya) verde şi consumaţi doar fructul copt.- Avocado – conţine lipază şi astfel este o alegere bună în cazul meselor bogate în grăsimi.- Kiwi – cercetările au arătat că acest fruct conţine o enzimă digestivă (actinidina) ce facilitează digerarea cărnii roşii, a peştelui şi a lactatelor.

Această substanţă, ca şi papaina, poate avea reacţii adverse (reacţii alergice puternice) în cazul persoanelor sensibile.- Ananas – conţine o enzimă numită bromelina (bromelaina) care are efecte similare papainei.- Seminţe germinate – acestea au un conţinut mare de enzime digestive proteolitice şi amilolitice şi ajută organismul să digere proteinele şi glucidele.

Alte surse sunt: mango, afine, ardei, roşii (tomate), ciuperci , brocoli, ţelină, sfeclă, miere nepasteurizată etc.Carenţa de enzime digestive

– cauze şi simptome

Cauzele carenţei de enzime digestive sau ale activitatii scăzute a acestora pot fi următoarele: cantitatea redusă de suc gastric, stresul, afecţiuni gastrice, afecţiuni ale pancreasului sau ale colecistului, alimentaţie necorespunzătoare, vârsta înaintată etc.Câteva semne ale carenţei enzimatice sunt: balonarea, senzaţia de “piatra în stomac”, scaun unsuros, scaun plutitor, senzaţia de plin după doar câteva înghiţituri etc.

Efectele carenţei pot fi următoarele: glicemie scazută, afecţiuni renale, infecţii bacteriene sau virale, gingivită, constipare, diaree, insomnie, artrită, afecţiuni cardiovasculare, colesterol mărit, alergii, depresii, oboseală cronică, balonare, astm, bronşită etc.

După cum observaţi, activitatea enzimelor digestive este foarte importantă şi lipsa sau excesul duc la dezechilibrarea organismului.Nu este de ajuns să aveţi o alimentaţie corectă pentru a preveni aceste efecte. Trebuie să încercaţi să aveţi o viaţă liniştită, dar activă, să vă odihniţi, să evitaţi fumatul, să consumaţi alcool cu moderaţie şi să nu mâncaţi “pe fugă.
Sursa;ce sa mancam.ro