Ar fi ideal ca pe tot parcursul anului să îi oferi organismului tău "armele" necesare pentru a se lupta cu factorii care slăbesc sistemul imunitar. Însă, trebuie să recunoaştem faptul că, în sezonul rece, suntem mult mai predispuşi răcelilor, virozelor, gripei şi altor afecţiuni care ne împiedică să ne ocupăm de sarcinile cotidiene. 

Aportul de vitamina C este indicat în toate bolile febrile, în stările de surmenaj fizico-psihic, anemii, anorexie, alergii, arsuri, epistaxis (hemoragii nazale), răceli și gripe, gingivite, sinuzite, astenii, astm sau cicatrizarea rănilor. 

Valoarea aportului de vitamina C trebuie adaptată în funcție de diverse circumstanțe: aportul trebuie să fie crescut la vârstnici, în boli infecțioase, la sportivi în perioadele de antrenament, la cei care lucrează în medii cu lacuri și vopsele. Și fumătorii au nevoie de mai multă vitamina C, întrucât o țigară distuge 25-50 mg de acid ascorbic. 

Beneficiile vitaminei C asupra organismului:

  • Vitamina C este un puternic antioxidant, ceea ce înseamnă că apără organismul de acţiunea radicalilor liberi, care sunt responsabili pentru creşterea riscului apariţiei cancerului, bolilor cardiovasculare şi pentru îmbătrânirea prematură a celulelor.
  • Vitamina C întăreşte sistemul imunitar, ajutându-l să lupte eficient împotriva microbilor şi a virusurilor care favorizează apariţia afecţiunilor virale.
  • De asemenea, vitamina C este o excelentă sursa de energie, întrucât încurajează absorbţia fierului în organism. Ştim deja că acest mineral este vital pentru sănătatea noastră fizică şi psihică, deficitul de fier cauzând anemie, stări de apatie, depresie şi slăbiciune.
  • Trebuie să mai ţinem cont de faptul că vitamina C este cunoscută şi sub denumirea de "elixir al tinereţii veşnice", întrucât stimulează producţia de acid hialuronic şi colagen, necesare pentru menţinerea sănătăţii pielii, părului şi unghiilor. 
  • Un aspect important cu privire la vitamina C este că intervine în procesele metabolice celulare și influențează buna funcționare a majorității sistemelor din organism.

Printre cele mai importante funcții ale vitaminei C se numără:

  • este cel mai puternic antioxidant
  • crește rezistența vaselor sanguine
  • crește rata de asimilare a fierului în organism, prevenind apariția anemiilor
  • are proprietăți antitoxice și tonifiante
  • are efect antiinfecțios prin stimularea sistemului imunitar
  • scade incidența apariției trombilor
  • contribuie la formarea eritrocitelor, a dinților și a oaselor
  • efect antiaterogen
  • efect antialergic prin activitate antihistaminică
  • întârzie apariția cataractei la vârstnici
  • asigură buna funcționare a celulelor hepatice
  • încetinește progresia complicațiilor microangiopatice la persoanele cu diabet zaharat (neuropatie, nefropatie, retinopatie diabetică) 

Cele mai importante surse naturale de vitamina C sunt fructele și legumele proaspete, în special citricele, gogoșarii, varza și pătrunjelul. Mai exact, fructele care se remarcă printr-un conținut bogat de vitamina C sunt: kiwi, papaya, clementinele, portocalele, grapefruitul, căpșunele, pepenele galben, coacăzele negre,  fructele de guava și prunele. 

Așadar, vă recomandăm să consumați aceste alimente din abundență, în fiecare zi, mai ales în sezonul rece.