Colagenul este substanța proteică produsă în mod natural în organism și este prezent în sistemul osos, sistemul digestiv, sistemul muscular, în articulații și in sânge. 
Colagenul este nutrientul care face parte din structura tuturor țesuturilor conjunctive și reprezintă o treime din numărul total al proteinelor prezente în corp. Colagenul, împreună cu elastina asigură o funcționalitate optima a întregului organism, în special a oaselor, articulațiilor și a pielii.
Celule responsabile pentru secretia fibrelor de elastina si a colagenului se numesc fibroblaste si se gasesc la nivelul dermului. Aceste celule contin aproximativ 1400 de aminoacizi, iar prezenta lor in corp au o pondere mai mare in anumite tesuturi:

-90% din tesutul conjunctiv
-90% din masa organica a oaselor
-70% din piele

Principalele functii ale colagenului

Exista 28 de tipuri diferite de colagen, cu structuri si functii variate, insa caracteristica principala comuna este faptul ca toate sunt puternice si flexibile. Dintre acestea, cele mai comune sunt tipurile I, II, III si IV.

Tipul I este cel mai flexibil dintre toate si este secretat in piele, tendoane si oase. Tipul II e regasit in cartilaje, tipul III in piele si vasele de sange, iar tipul IV in tesuturile membranoase. 
Colagenul poate fi endogen (secretat in mod natural) sau exogen (aportul suplimentar din exterior) din alimente sau suplimente nutritive pe baza de colagen.

Colagenul confera elasticitate pielii si tesuturilor, stimuleaza regenerarea celulara, are rol important in vindecarea si cicatrizarea ranilor, sunt mai multe suplimente de colagen care au in compozitie si acid hialuronic, vitamina C sau magneziu pentru cresterea eficientei acestuia si pentru o absortie mai buna. 

Colagenul este alcătuit din mai mulți aminoacizi printre care: prolina, hidroxiprolina, arginina și glicina. Produs in mod natural in organism, colagenul este o substanta proteica prezenta in sistemul osos, sistemul muscular, sistemul digestiv, piele, vase de sange si articulatii. Acesta are rol in regenerarea celulara si a tesuturilor conjunctive si se gaseste in mai multe forme in organism, fiecare avand propriul mod de actiune.

Organismul produce in mod natural colagen pana la 30 de ani, insa productia scade treptat dupa aceasta varsta. Nivelul de colagen din organism poate fi afectat si de factori externi precum poluarea, radicalii liberi, fumatul, consumul excesiv de zaharuri sau expunerea la soare, asadar suplimentarea din surse externe poate fi necesara dupa depasirea acestei varste.
La Protein House gasiti o gama larga de suplimente de colagen de la cei mai renumiti producatori de suplimente nutritive Weider, Doctor s Best, Universal Nutrition etc.


Contribuie la sanatatea pielii, a parului si a unghiilor

Colagenul este componenta principala a dermei, cea care ii confera elasticitate si flexibilitate. Acesta mentine pielea intinsa si previne aparitia ridurilor, dar are si rolul de a impiedica aparitia celulitei si a vergeturilor.
Prin rolul sau de hidratare si de regenerare celulara, reduce efectele nocive ale factorilor externi asupra pielii si ajuta la cicatrizarea mai rapida si mai eficienta a dermei. In plus, are un rol important si in cresterea, regenerarea si hidratarea corespunzatoare a parului, dar si in ceea ce priveste cresterea si sanatatea unghiilor.

Contribuie la sanatatea tesuturilor

Pe langa faptul ca previne deshidratarea, colagenul ajuta si la regenerarea celulara. In absenta acestuia, procesul de regenerare celulara este mult mai lent sau chiar incomplet.

Rolul colagenului in afectiunile articulare

Suplimentele ce contin colagen pot reduce cantitatea de analgezice, necesare pentru reducerea durerii, deoarece colagenul are rol in diminuarea durerilor si in ameliorarea simptomelor de rigiditate articulara. De asemenea, acesta amelioreaza si durerile lombare, dar are un rol important si in imbunatatirea motricitatii, in special a celei a membrelor superioare si inferioare.

Contribuie la sanatatea sistemului gastrointestinal

Colagenul previne deshidratarea si ajuta la reglarea secretiilor gastrice si a acidului gastric, secretat la nivelul stomacului. De asemenea, poate preveni aparitia arsurilor gastrice, a ulcerelor si a altor probleme gastrointestinale similare.
Peptidele din colagen retin apa in intestine, stimuland astfel miscarea in interiorul tractului si ajutand digestia. In plus, ajuta la vindecarea si regenerarea peretelui intestinal si a membranelor care captusesc intestinele. Glutamina, un aminoacid din componenta colagenului din tractul gastrointestinal joaca un rol important in preventia aparitiei sindromului de colon iritabil.

Contribuie la scadere in greutate

Colagenul este si un aliat de incredere pentru persoanele care vor sa scada in greutate. Acesta are beneficii pentru procesul de metabolizare al grasimilor, dar contribuie si la dezvoltarea masei musculare. De aceea, suplimentele cu colagen se pot recomanda de specialist in regimurile de slabire.

Contribuie la sanatatea sistemului circulator

Prezenta colagenului in vasele de sange are rolul de a le fortifica si de a le repara, prin regenerarea celulara. Acesta are un rol important si in mentinerea elasticitatii vaselor sanguine.

Contribuie la refacerea si dezvoltarea tesutului muscular

Colagenul ajuta la refacerea muschilor dupa efortul fizic. Acesta repara si rehidrateaza proteinele distruse in timpul antrenamentelor intense, dar contribuie si la refacerea tesuturilor musculare distruse in urma antrenamentelor.

Asigurarea elasticitatii pielii si tesuturilor

In primul rand, colagenul asigura elasticitatea pielii si a tesuturilor. Aceasta proteina ofera elasticitate pielii, dar si flexibilitate si rezistenta. Intrucat productia de colagen scade pe masura ce inaintam in varsta, pentru prevenirea ridurilor si pentru sporirea elasticitatii pielii se recomanda suplimentarea aportului de colagen.

Efectul anti-imbatranire

Colagenul are efecte anti-aging datorita faptului ca sporeste elasticitatea si fermitatea pielii, prevenind ridurile, dar totodata mentine articulatiile flexibile si puternice. Suplimenteaza aportul de colagen daca vrei sa te bucuri de aceste efecte anti-imbatranire ale colagenului.

Imbunatatirea calitatii somnului

Glicina, care se regaseste in colagen, imbunatateste calitatea somnului. Insomnia poate fi combatuta, asadar, prin suplimentarea cu colagen. Sunt necesare studii suplimentare pe aceasta tema, insa oamenii de stiinta sunt siguri ca exista o legatura intre nivelul de colagen si calitatea somnului.

Suplimente alimentare cu Colagen

Carentele de colagen sunt inevitabile dupa depasirea pragului de varsta(30 de ani), dar si din cauza unor factori externi. Obiceiuri precum fumatul sau consumul excesiv de zaharuri (inclusiv din alcool sau fructe), precum si expunerea la soare pot determina o scadere a productiei endogene de colagen. Poluarea este un alt factor care poate afecta cantitatea acestuia din organism.

De aceea, aportul suplimentar de colagen devine extrem de important dupa varsta de 30 de ani. Suplimentele simple cu colagen sau cele cu colagen si elastina sunt folosite pentru a preveni sau ameliora problemele articulatiilor, pentru a intari sistemul osos, dar si pentru sanatatea si frumusetea pielii.

Suplimentele de colagen se pot gasi sub forma lichida, de pudra sau capsule. Colagenul hidrolizat are absorbtie intestinala rapida. Indiferent de forma administrata, trebuie sa tii cont de tipul de colagen pe care acestea il contin si sa gasesti cea mai buna formula pentru sanatatea ta.

Pentru a preveni scaderea productiei de colagen exista, de asemenea, o serie de substante care stimuleaza generarea proteinei. Pe langa cele mentionate pentru favorizarea absorbtiei, foarte importante sunt si seleniul, acizii grasi Omega 3, alanina, l-cisteina si curcumina.

Daca dorești sa îți asiguri doza de colagen doar din alimente, in cele ce urmează o sa îți prezentam alimente bogate in colagen sau alimente care contribuie la producția de colagen in organism.

Colagenul se regaseste in concentratii mari in tesuturile conjunctive ale animalelor, ceea ce inseamna ca vegetarienii pot avea un deficit de colagen, marea majoritate optand pentru suplimentarea cu colagen din suplimente.

Ce alimente stimulează producția naturală de colagen

În topul alimentelor care stimulează producția de colagen se află peștele datorită acizilor grași Omega 3 din compoziție. Imediat pe listă sunt trecute proteinele de origine animală, dar și semințele bogate în acizi grași precum nucile și alunele. Citricele și legumele verzi precum sfecla, ardeii roșii, morcovii, cartofii dulci sunt și ele alimente care stimulează producția naturală de colagen datorită conținutului mare de vitamina C și vitamina A.


Bibliografie;
Studiul “Effect of orally administred collagen peptides from bovine bone on skin aging in chronologically aged mice”, publicat pe www.ncbi.nlm.nih.gov, autori: Hongdong Song, Sigi Zhang, Ling Zhang si Bo Li
Surse;secom.rodoc.ro