Cuvantul izometrie, vine de la izos care inseamna aceeasi si menthos- lungime. In timpul exercitiilor fizice statice, lungimea fibrei musculare ramane constanta, in timp ce tensiunea musculara a atinge valori maxime, prin activarea tuturor unitatilor motorii ale grupului muscular respectiv.

In realitate se produce o microdeplasare, neglijabila, intre momentele cresterii tensiunii musculare si cel al relaxarii. Contractia izometrica se produce cand muschiul lucreaza contra unei rezistente egale cu forta sa maxima sau cand se incearca deplasarea unei greutati mai mare decat forta subiectului. 

Avantajele exercitiilor izometrice; 
- Nu solicita articulatiile, se poate aplica sub aparat gipsat. 
- Nu necesita aparatura sau instalatii speciale. 
- Necesita un timp foarte scurt, cuprins intre secundele 6-12. 
- Cresterea fortei musculare este mai rapida si mai intensa comparativ cu exercitiile dinamice. 
- Favorizeaza procesul de crestere si dezvoltare fizica. - Cresterea capacitatii generale de efort. - Cresterea capacitatii functionale a aparatului locomotor (amplitudini articulare, propietati musculare). 
- Formarea obisnuintei de a practica sistematic exercitii fizice in scop profilactic si terapeutic.  Izometria are la baza contractia musculara izometrica, ce presupune mentinerea lungimii muschilor. Contractia izometrica, presupune actiunea fortei (impingere, apasare, tractiune, presiune) asupra unei rezistente ce nu poate fi impinsa, trasa sau miscata sau de actiune a unui muschi ori unei grupe musculare.

O contractie izometrica este acea contractie in care lungimea muschiului nu se modifica. Exercitiile au o mare importanta componenta izometrica, reprezentata prin contractia de varf, adica acele 5-6 secunde in faza initiala, apoi de 10-12 secunde, cat muschiul este mentinut in contractie in punctul maxim al miscarii.

Conform teoriei efortului muscular, izometria este un efort de tip anaerob, acest tip de efort dezvolta cel mai bine masa musculara, la fel ca si repetarile lente. Izometria este tinerea sub tensiune a muschiului.

De exemplu: flexia pentru biceps brahial, se ridica membru superior pana la jumatatea cursei si se mentine un timp (in functie de evolutie). Pulsul se accelereaza la orice efort, dar depinde cat dureaza efortul. Pentru eforturile indelungate ( de tip aerobic), pulsul se accelereaza mai mult. Pentru contractiile izometrice se aleg pozitii care incarca articulatia prin greutatea corpului.

In contractia izometrica, forta dezvoltata in muschi este maxima, dar datorita aparitiei oboselii, este mentinuta la aceasta valoare numai pentru perioade limitate de timp. De accea, in practica se folosesc contractii izometrice intrerupte de perioade de repaus


Un articol ;Kineto Help kinetoterapie si recuperare medicala.Exercitii de izometrie