Metabolismul este influentat atat de factori pe care nu ii putem controla (varsta, profil genetic), cat si de factori asupra carora putem sa actionam. Deoarece si acestia din urma au o influenta semnificativa, este important sa ii cunoastem si, in mod specific, sa aflam care sunt “greselile” care ne incetinesc arderile.

1) “Sari” peste mese?  

Cand faci asta, creierul “comanda” organismului sa-si conserve energia. Corpul trece pe “consum redus”, iar rezervele de grasime pe care le-ai dori diminuate sunt folosite intr-un ritm cu mult mai lent. Pentru ca organismul sa consume energia intr-un ritm normal, este esential sa servesti cel putin 3 mese pe zi. Pentru rezultate optime, nutritionistii recomanda 3 mese principale, relative sarace, si 2-3 gustari mici. In acest fel, poti reduce intrucatva aportul caloric total al zilei fara ca organismul sa “comute” pe “modul economic”.  

2) Mananci putin dimineata si mult seara?  

Noaptea dormim, iar metabolismul incetineste. Ziua, in schimb, avem o multime de activitati care necesita consum de energie sporit. Printr-un aport crescut de calorii la masa de seara nu vei reusi sa iti stimulezi arderile, insa daca servesti un mic dejun consistent iti mobilizezi corpul sa functioneze la turatie mai ridicata pe parcursul primei parti a zilei.  

3) Mananci foarte putin?  

Daca te ridici de la masa aproape la fel de infometat(a) cum te-ai asezat, nici macar servirea unui numar ridicat de mese si gustari pe zi nu te va “salva”: organismul se va adapta si va consuma din ce in ce mai putina energie. Rezultate: slabesti greu (sau nu mai slabesti deloc), te simti obosit(a) aproape tot timpul, rezistenta la suprasolicitare si imunitatea scad, riscul declansarii diverselor boli creste.  

4) Nu (prea) faci sport?  

Potrivit mai multor studii, corpul continua sa arda caloriile mai rapid decat in mod normal chiar si la cateva ore dupa incetarea exercitiilor fizice. Asadar, facand sport iti accelerezi arderile atat pe durata antrenamentului, cat si pe un interval destul de lung dupa terminarea sa (interval care difera in functie de tipul de antrenament si de intensitatea sa). Pentru a-ti mentine arderile la un nivel crescut, a beneficia de un tonus ridicat si de o stare buna de sanatate, este preferabil sa nu lasi sa treaca nicio zi fara un antrenament serios, de minimum 30-40 de minute.  

5) Esti “certat(a)” cu alimentele crude?  

Legumele si fructele proaspete contin vitamine si enzime cu rol important in accelerarea metabolismului. In plus, ele contribuie la hidratarea eficienta a organismului, iar acest lucru ajuta o data in plus metabolismul. Astfel, o cale eficienta de a-ti stimula arderile este sa consumi si cruditati la fiecare masa.Mareste aportul de fibre alegand paine si paste din faina integrala. De altfel, consuma cat mai multe fructe si legume. Portia ideala este de 25 de grame pe zi, reprezentand trei portii de fructe si legume, o portie insemnand un fruct sau o leguma.  

6) Consumi prea putine proteine?

Proteinele reprezinta “caramizile” organismului, iar asimilarea si folosirea lor necesita un consum semnificativ de energie. Consumand cel putin un gram de proteine per kilogram corp in fiecare zi rata de regenerare a tesuturilor va fi una buna si, in plus, iti ajuti metabolismul sa nu incetineasca prea devreme.(Excedentul de proteine are, si el, dezavantajele sale. O persoana care nu face sport la intensitate ridicata mai mult de 2-3 ore in fiecare zi este preferabil sa nu depaseasca 1,5-1,6 grame de proteine per kilogram corp pe zi.)  

7) Dormi insuficient?

Chiar daca ai o viata solicitanta, fa tot posibilul sa iti rezervi 8 ore de somn pentru fiecare noapte. Insuficienta somnului conduce la scaderea tonusului si a metabolismului in timpul zilei. De aceea, deseori persoanele care dorm prea putin tind sa se ingrase. Mai mult, din cauza oboselii acestea nu reusesc sa rezolve problemele de zi cu zi la fel de bine ca in cazul in care ar fi avut o perioada de veghe mai scurta, dar un somn odihnitor.  

8) Stresul.  

- produce cortisol,iar cortizolul este un hormon care favorizeaza depunerile de grasime.Incerca sa participi la activitati cat mai placute si elimina pe cat posibil stresul din viata ta.